Zpráva o minitestování elektrokol a elektrifikovaných kol - září 2014, Itálie.
Testovali jsme následující elektrokola, resp. elektrifikovaná kola:
- elektrifikové kolo Leader Fox Šumava pánské, sada e-totem (250W, 36V / 10Ah, elmotor v přední kole, baterie na zadním nosiči)
- elektrifikové kolo Leader Fox Šumava dámské, sada e-totem (250W, 36V / 10Ah, elmotor v přední kole, baterie na zadním nosiči)
- elektrifikové kolo 4ever Prestige, sada evbike (250W, 36V / 13Ah, elmotor ve středu, baterie na zadním nosiči)
První den - slunečno, 18°C, testovací trasa - hřebenovka od pevnosti Civitella del Tronto do městečka Villa Rossa.
Počet ujetých km ... 39
Převýšení 530 m.
Stav baterií - vybito cca z 1/2
Poznatky:
- dobrá práce snímače torzní síly u Dynamicu - jak razantní akcelerace, tak výrazná pomoc elektromotoru i při malé síle do pedálů
- baterie ze sady e-totem "nenaskočila". Po zapojení do nabíječky se vzpamatovala a pak už fungovala bezvadně
- chybějící nosič na Dynamiku a rovná řídítka na Dynamiku (pro cyklistu zvyklého na pohodlnější "polovlaštovky")
- upevnění blatníků u Leader Fox Sandy je náchylné k posunutí (hlavně při přepravě kol)
Druhý den - slunečno, 19°C, testovací trasa z městečka Rocca Santa Maria do městečka Campli.
Počet ujetých km ... 37
Převýšení 520 m
Stav baterií - vybito z cca 3/4
Poznatky:
- i když má Dynamic měření rychlosti a ujetých km v displeji, přeci jenom doporučujeme instalaci cyklocomputeru
- osvědčila se instalace blatníků na Dynamic (i proti šutrům)
- výborné brzdy u Dynamic (hydraulické)
- Dynamic - u el. pohonu využíváme 1. až 2. stupeň (ze 4)
- opatrně při vytahování baterie - naráží do rámu a přicvakává bowden
Třetí den - podmrakem, 19°C, start v Campo Imperatore v pohoří Gran Sasso, cíl v městečku Barisciano
Asi v polovině trasy nás zastihl déšť.
Počet ujetých km ... 33
Převýšení 450m
Stav baterie - vybito z cca 3/4
Poznatky:
- Leader Fox Sandy - začal vynechávat motor - povytažený konektor pod sedlem - pravděpodobně při manipulaci s podsedlovou brašničkou
- Dynamic - začal vynechávat motor - vlhký konektor od snímače torzní síly. Kablík je vedený pod středem a je zde velmi náchylný na znečištění
Čtvrtý den - slunečno, 18°, start Rocca Santa Maria, cíl Tordinia u Terama
Počet ujetých km ... 35
Převýšení 460 m
Stav baterie - vybito z cca 3/4
Poznatky:
- osvědčuje se zpáteční zrcátko
Pátý den - 21° C, slunečno, trasa Civitella del Tronto - Castel Trosino
Počet ujetých km ... 32,5
Převýšení 600 m
Stav baterie - vybito z cca 4/5
Závěr.
Srovnání testovaných koncepcí:
1. Z hlediska výkonu a spotřeby - v podstatě nelze porovnat. Každý z jezdců k jízdě na ekole přistupoval jinak. Od přístupu "přeci se nenechám zahanbit jezdci na standardních kolech a odšlapu to hezky "po svých" bez pomoci elektromotoru až po přístup "dřinu strojům". V zásadě ale elektropohon umožňoval skoro dvojnásobně rychlejší jízdu. Výhodou byla rezerva výkonu u Dynamica (elektromotor 350W).
2. Z hlediska ovládání elektrokola se jeví nejvýhodnější varianta "vše uprostřed". Nejméně výhodná, zejména pro ženy, je varianta "vše vzadu". Když k váze elektromotoru a baterie připočtete i váhu nosiče s brašnou, může nastat problém ne při jízdě, tady se ekolo chová normálně, ale při manipulaci s kolem na místě.
3. Z hlediska poruchovosti vychází nejlépe středová sada.
4. Z hlediska jízdy po vybití baterie se projevuje příznivěji nížší hmotnost elektrifikovaných kol.
Další fotografie elektrokol Sandy a Dynamic: